Co działa na niekorzyść witaminy C

Co działa na niekorzyść witaminy C

Niestety witamina C, mimo tego, że czerpiemy z niej bardzo dużo korzyści, nie należy do tych najbardziej odpornych na czynniki zewnętrze składników.

Podczas wielu czynności, wykonywanych przez nas w kuchni, bezpowrotnie ją tracimy. Wysoka temperatura, powietrze, obróbki termiczne, a nawet zwykłe obieranie. To wszystko ma na nią wpływ. Dlatego tak dużo osób, mimo zdrowej i pełnowartościowej diety, decyduje się na jej suplementację. Jakie zatem czynności i czynniki najbardziej wpływają na witaminę C? Dowiesz się tego, zaznajamiając się z poniższą treścią. 

Każda temperatura ma znaczenie

Witamina C podczas zderzenia z wysokimi temperaturami nie ma szans. Szkodzi jej gotowanie, pieczenie, pasteryzacja, czy też smażenie. Najlepszym rozwiązaniem na to, aby jak najdłużej zatrzymać ją w produktach, jest między innymi gotowanie na parze, gdzie jesteśmy w stanie kontrolować temperaturę.

Warto również czasami poczekać, aż jakieś danie ostygnie, a następnie dopiero ją dodać. Tak powinno się robić chociażby z cytryną i herbatą (dodana to wrzątku na nic się zda). Warto również wspomnieć o mrożeniu poszczególnych produktów. Jeżeli chcemy, by witamina C na dłużej w nich została, nie zwlekajmy z włożeniem ich do zamrażarki. W razie niedoborów warto zawsze zdecydować się na suplementacją, która może obejmować również witaminę B complex, K2 MK7, B3, K2, D3, B12, jak i selen, mangan, glutation, chrom w tabletkach, mangan suplement oraz koenzym Q10, czy też l karnitynę. 

Unikaj utleniania produktów 

Tlen również nie działa na korzyść witaminy C i powoduje jej utlenianie. Im produkt bardziej posiekany, rozdrobniony i przetworzony, tym szybciej poddaje się temu procesowi. Dlatego im świeższe ingredienty, tym więcej dostarczają nam składników odżywczych. Jeżeli jednak już takie posiadamy i wiemy, że nie wykorzystamy ich w najbliższym czasie, warto przechowywać je w nienaruszonej formie.